Visa enkel post

dc.contributor.authorElvestål, Johanna
dc.contributor.authorGustafsson, Camilla
dc.date.accessioned2006-06-28T09:32:26Z
dc.date.available2006-06-28T09:32:26Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/554
dc.description.abstractAbstract Institution: Sociologiska institutionen Författare: Johanna Elvestål, Camilla Gustafsson Titel: Att hantera mobbning – En fallstudie om hur man på en skola arbetar förebyggande och mot mobbning. Nyckelord: mobbning, mobbningsteam, mobbningsplan, förebyggande arbete Bakgrund Den 1 april 2006 trädde en ny lag i kraft. Den innebär att elever får ett lagligt skydd mot kränkande behandling, såsom mobbning. Detta är en lag, som har kommit till för att förhindra tragedier som den i Lerum 2005, där 13 åriga Måns tog livet av sig till följd av mobbning. Detta har gjort att vi vill undersöka hur man på en skola kan arbeta för att förebygga och motverka mobbning. Syfte och frågeställningar Det övergripande syfte med vårt examensarbete är att studera hur man aktivt kan arbeta mot mobbning på en skola. Vi har utifrån vårt syfte utarbetat tre konkreta frågeställningar. • Hur arbetar mobbningsteamet på den studerade skolan? • Hur kan en mobbningsplan se ut? • Hur kan man arbeta för att förebygga mobbning? Metod Vi har valt att göra en fallstudie på en grundskola i Göteborgsområdet. Vi har genomfört intervjuer med personal på skolan och läst omfattande litteratur. Även om litteraturen och intervjuerna ställs mot varandra, gör vi ingen regelrätt jämförelse, utan gör istället konstateranden, hur man kan jobba på flera olika sätt för att motverka och förebygga mobbning. Teorianknytning Efter att ha läst många olika författares teorier, konstaterar vi att de flesta av dem stödjer sig på pionjären inom forskning om mobbning, Dan Olweus. Vi kände dock att hans böcker var föråldrade. Flera författare har byggt på Olweus teorier, och därför har vi baserat vår undersökning på dessa. Resultat Vi har i vår undersökning använt oss av fyra intervjurespondenter. Svaren på intervjufrågorna har vi analyserat för att i diskussionen ställa dem emot vad som står i litteraturen. Diskussion Vi har kommit fram till att man kan arbeta på många olika sätt för att motverka och förebygga mobbning. Det som vi anser är det viktigaste är att de vuxna går i enad front och omgående markerar för eleverna när gränsen för vad som är accepterat överskrids. Det är också viktigt att samarbetet mellan hem och skola fungerar, så att alla vuxna kring eleverna visar samma ställningstagande.eng
dc.format.extent378943 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2480-03eng
dc.subjectmobbningsplaneng
dc.subjectförebyggande arbeteeng
dc.subjectmobbningeng
dc.subjectmobbningsteameng
dc.titleAtt hantera mobbning- En fallstudie om hur man på en skola arbetar förebyggande och mot mobbingeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post