Visa enkel post

dc.contributor.authorSvensson Löfström, Katarina
dc.contributor.authorSegelod, Åsa
dc.date.accessioned2006-06-28T09:36:21Z
dc.date.available2006-06-28T09:36:21Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/555
dc.description.abstractAbstrakt Arbetets art: Examensarbete 10 poäng, lärarprogrammet Antal sidor: 35 sidor Titel: Läraren, timmarna och målen – utan timplan ett tydligare uppdrag? Författare: Katarina Svensson – Löfström & Åsa Segelod Handledare: Pär Engström Examinator: Daniel Seldén Rapportnummer: VT06-2480-5 Timplanedelegationen föreslår till regeringen att grundskolans timplan bör avskaffas, detta efter att försöksverksamhet har pågått i 79 av landets kommuner under en femårsperiod. Försöksverksamheten har följts av dels Timplanedelegationen men främst av tio forskningsoch utvärderingsprojekt knutna till universitet och högskolor i Sveriges avlånga land. Examensarbetets syfte är att undersöka det timplanelösa systemets roll i skolan, med fokus på vad det innebär för lärarprofessionens eventuella förändring. Vi har valt att göra en litteraturstudie med kvalitativ metod och ansats där vi använt tre av forsknings- och utvärderingsprojektens dokumentation i vår fördjupade textanalys. Ur denna dokumentation har vi sökt svar på hur lärarens yrkesroll påverkats i den timplanelösa skolan samt vilka möjligheter och svårigheter detta innebär. Enligt våra tolkningar, knutna till Bergs teori om frirummets möjligheter, är arbetssätt, yrkesroll, samarbete, dokumentation och målstyrning väsentliga delar i lärares verksamhet. I den skolutveckling som försöksverksamheten bidragit till i och med ett avskaffande av timplanen så framkommer det att förändringar från en uniprofessionell lärarkultur till en multiprofessionell organisationskultur möjliggörs i det handlingsutrymme som frirummet innebär. Denna utveckling möjliggör och förtydligar det gemensamma uppdraget mot en likvärdig skola. Nyckelord: ansvar, lärarprofessionen, målstyrning, skolutveckling, timplaneng
dc.format.extent144966 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2480-05eng
dc.subjectmålstyrningeng
dc.subjecttimplaneng
dc.subjectansvareng
dc.subjectlärarprofessioneneng
dc.subjectskolutvecklingeng
dc.titleLäraren, timmarna och målen – utan timplan ett tydligare uppdrag?eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post