• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Youtube, Ehinger, KRC och 100 till - analys av kemilärares digitala resurser

Sammanfattning
Syftet med denna studie var att utifrån en sammanställning av kemispecifika digitala resurser kemilärarna anser värdefulla, en sammanställning vi först fick skapa, kunna undersöka vilken effekt lärarnas val av resurser kan få för undervisning och lärande i kemi. Bakgrunden är att datorer används alltmer i undervisningen, idag har nästan alla lärare och elever på gymnasiet tillgång till egen dator. Det finns dock ingen information om vilka digitala resurser kemilärarna tycker är värdefulla idag och vilka effekter på undervisning och lärande dessa då kan få. Genom en enkätundersökning med ett webbaserat frågeformulär genererades en sammanställning av 625 tips på kemispecifika digitala resurser från 80 kemilärare på gymnasiet. Totalt innehöll materialet 261 unika länkar till olika lärresurser från totalt 117 olika hemsidor. Lärarna hade själva fördelat sina svar på fyra kategorier utifrån för vem (lärare eller elev) och var (i eller utanför klassrummet) resursen passar bäst. Enkätundersökningens resultat visar att ett fåtal digitala resurser dominerar bland lärarnas svar. Youtube, Ehinger och KRC och Phet förekom flest gånger vilket indikerar att dessa resurser kan ha stor påverkan på innehållet i gymnasiets kemiundervisning. För att ta reda på vilka effekter på lärande och undervisning de digitala resurserna skulle kunna ha undersöktes de digitala resursernas egenskaper hos tre resursgrupper: de 12 digitala resurser flest respondenter nämnt, de 80 Youtube-länkarna samt de 71 resurser i kategorin ”elever i klassrummet”. Dessa digitala resurser granskades utifrån utvalda analysfrågor baserade på tre modeller tidigare beskrivna i litteraturen. Resultaten från undersökningen visar att det finns en övervikt av engelskspråkiga resurser, något som tidigare forskning visat kan vara negativt för lärande. Dessutom visar resultaten att Youtube-filmerna var korta, majoriteten under 5 minuter, vilket tyder på en varierad undervisning, och att "elever i klassrummet" innehåller stor andel interaktiva resurser. Båda dessa egenskaper har tidigare visat sig kunna vara fördelaktiga för lärandet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/55825
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_55825_1.pdf (856.0Kb)
Datum
2018-03-01
Författare
Widén, Helene
Lundberg, Björn
Nyckelord
kemi, lärande, digitala resurser, IT, IKT, Youtube, simulering, video, film, interaktiva böcker, digitala lärspel, engelska, Phet, KRC, Ehinger, interaktiv
Serie/rapportnr.
VT17-2930-029-LKXA1G
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV