Visa enkel post

dc.contributor.authorWidén, Helene
dc.contributor.authorLundberg, Björn
dc.date.accessioned2018-03-01T14:03:58Z
dc.date.available2018-03-01T14:03:58Z
dc.date.issued2018-03-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55825
dc.description.abstractSyftet med denna studie var att utifrån en sammanställning av kemispecifika digitala resurser kemilärarna anser värdefulla, en sammanställning vi först fick skapa, kunna undersöka vilken effekt lärarnas val av resurser kan få för undervisning och lärande i kemi. Bakgrunden är att datorer används alltmer i undervisningen, idag har nästan alla lärare och elever på gymnasiet tillgång till egen dator. Det finns dock ingen information om vilka digitala resurser kemilärarna tycker är värdefulla idag och vilka effekter på undervisning och lärande dessa då kan få. Genom en enkätundersökning med ett webbaserat frågeformulär genererades en sammanställning av 625 tips på kemispecifika digitala resurser från 80 kemilärare på gymnasiet. Totalt innehöll materialet 261 unika länkar till olika lärresurser från totalt 117 olika hemsidor. Lärarna hade själva fördelat sina svar på fyra kategorier utifrån för vem (lärare eller elev) och var (i eller utanför klassrummet) resursen passar bäst. Enkätundersökningens resultat visar att ett fåtal digitala resurser dominerar bland lärarnas svar. Youtube, Ehinger och KRC och Phet förekom flest gånger vilket indikerar att dessa resurser kan ha stor påverkan på innehållet i gymnasiets kemiundervisning. För att ta reda på vilka effekter på lärande och undervisning de digitala resurserna skulle kunna ha undersöktes de digitala resursernas egenskaper hos tre resursgrupper: de 12 digitala resurser flest respondenter nämnt, de 80 Youtube-länkarna samt de 71 resurser i kategorin ”elever i klassrummet”. Dessa digitala resurser granskades utifrån utvalda analysfrågor baserade på tre modeller tidigare beskrivna i litteraturen. Resultaten från undersökningen visar att det finns en övervikt av engelskspråkiga resurser, något som tidigare forskning visat kan vara negativt för lärande. Dessutom visar resultaten att Youtube-filmerna var korta, majoriteten under 5 minuter, vilket tyder på en varierad undervisning, och att "elever i klassrummet" innehåller stor andel interaktiva resurser. Båda dessa egenskaper har tidigare visat sig kunna vara fördelaktiga för lärandet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT17-2930-029-LKXA1Gsv
dc.subjectkemi, lärande, digitala resurser, IT, IKT, Youtube, simulering, video, film, interaktiva böcker, digitala lärspel, engelska, Phet, KRC, Ehinger, interaktivsv
dc.titleYoutube, Ehinger, KRC och 100 till - analys av kemilärares digitala resursersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post