Show simple item record

dc.contributor.authorKlapp, Thea
dc.date.accessioned2018-04-06T07:37:44Z
dc.date.available2018-04-06T07:37:44Z
dc.date.issued2018-04-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56138
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur inre och yttre motivation påverkas av elevers förutsättningar, vilka i denna studie avgränsas till följande: föräldrars utbildningsnivå, kön och nationalitet, genom att svara på frågan: Hur påverkas inre och yttre av motivation av elevers förutsättningar, föräldrars utbildningsnivå, kön och nationalitet? Metod och material: Kvantitativ metod har använts i denna studie, med en deduktiv ansats, det vill säga att hypoteserna har formats utifrån teori. Studiens resultat bygger på sekundärdata som hämtats från UGU – Utvärdering genom uppföljning. Huvudresultat: Resultaten av denna studie visar att föräldrars utbildning, kön och nationalitet har betydelse för elevers motivation. Gällande utbildning är det specifikt föräldrar med gymnasial utbildning som har betydelse. Gällande kön och nationalitet ger flickor och elever med annan nationalitet än svensk negativ effekt på både inre och yttre motivation.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectinre motivationsv
dc.subjectyttre motivationsv
dc.subjectutbildningsv
dc.subjectkönsv
dc.subjectnationalitetsv
dc.titleBetydelsen av elevers bakgrundsförutsättningar för inre och yttre motivation - en kvantitativ studie om elevers motivationsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record