• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Betydelsen av elevers bakgrundsförutsättningar för inre och yttre motivation - en kvantitativ studie om elevers motivation

Sammanfattning
Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur inre och yttre motivation påverkas av elevers förutsättningar, vilka i denna studie avgränsas till följande: föräldrars utbildningsnivå, kön och nationalitet, genom att svara på frågan: Hur påverkas inre och yttre av motivation av elevers förutsättningar, föräldrars utbildningsnivå, kön och nationalitet? Metod och material: Kvantitativ metod har använts i denna studie, med en deduktiv ansats, det vill säga att hypoteserna har formats utifrån teori. Studiens resultat bygger på sekundärdata som hämtats från UGU – Utvärdering genom uppföljning. Huvudresultat: Resultaten av denna studie visar att föräldrars utbildning, kön och nationalitet har betydelse för elevers motivation. Gällande utbildning är det specifikt föräldrar med gymnasial utbildning som har betydelse. Gällande kön och nationalitet ger flickor och elever med annan nationalitet än svensk negativ effekt på både inre och yttre motivation.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/56138
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
Fil(er)
gupea_2077_56138_1.pdf (772.7Kb)
Datum
2018-04-06
Författare
Klapp, Thea
Nyckelord
inre motivation
yttre motivation
utbildning
kön
nationalitet
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV