dc.contributor.author | Klapp, Thea | |
dc.date.accessioned | 2018-04-06T07:37:44Z | |
dc.date.available | 2018-04-06T07:37:44Z | |
dc.date.issued | 2018-04-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56138 | |
dc.description.abstract | Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur inre och yttre
motivation påverkas av elevers förutsättningar, vilka i denna studie avgränsas till följande:
föräldrars utbildningsnivå, kön och nationalitet, genom att svara på frågan: Hur påverkas inre
och yttre av motivation av elevers förutsättningar, föräldrars utbildningsnivå, kön och
nationalitet?
Metod och material: Kvantitativ metod har använts i denna studie, med en deduktiv ansats,
det vill säga att hypoteserna har formats utifrån teori. Studiens resultat bygger på sekundärdata
som hämtats från UGU – Utvärdering genom uppföljning.
Huvudresultat: Resultaten av denna studie visar att föräldrars utbildning, kön och nationalitet
har betydelse för elevers motivation. Gällande utbildning är det specifikt föräldrar med
gymnasial utbildning som har betydelse. Gällande kön och nationalitet ger flickor och elever
med annan nationalitet än svensk negativ effekt på både inre och yttre motivation. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | inre motivation | sv |
dc.subject | yttre motivation | sv |
dc.subject | utbildning | sv |
dc.subject | kön | sv |
dc.subject | nationalitet | sv |
dc.title | Betydelsen av elevers bakgrundsförutsättningar för inre och yttre motivation - en kvantitativ studie om elevers motivation | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |