dc.description.abstract | Syftet med min studie är att klarlägga dels hur ett antal grammatiska termer/begrepp och deras funktioner
beskrivs och definieras i ett antal läromedel i ämnet svenska i gymnasieskolan, dels ska jag jämföra läromedlen
med vetenskapliga standardverk för att se vilka beskrivningar och motiveringar som ges till studiet av
grammatik.
Grammatik i svenskämnet diskuteras bland annat av Maia Andréasson, docent i nordiska språk vid Göteborgs
universitet, som menar att grammatik inte ska betraktas som en ö i svenskundervisningen, utan
grammatiklektionerna behöver betraktas som de språklektioner de är (Svensklärarföreningens tidskrift
Svenskläraren 24/11/2017). Katarina Lundin, docent i svenska språket vid Lunds universitet, skriver i boken
Tala om språk: grammatik för lärarstuderande (2017), att grammatik oftast behandlas isolerat i läromedel, utan
någon koppling till text. Lundin menar också att det inte sällan förekommer både föråldrade grammatiska termer
och att definitionen av grammatiska termer inte alltid är de korrekta (Lundin 2017).
Den här studien är både komparativ och kvalitativ. Materialet och metoden går ut på att jag inte bara ska
jämföra läromedlens beskrivningar och motiveringar med motsvarande beskrivningar och motiveringar i de
vetenskapliga standardverken Svenska Akademiens grammatik (Teleman et al. 1999) och Svenska Akademiens
språklära (Hultman 2003), utan jag ska dessutom jämföra de aktuella läromedlen med gällande styrdokument
om grammatik i svenskämnet i gymnasieskolan.
Resultatet visar att de utvalda läromedlen i den här uppsatsen inte bara skiljer sig åt vad gäller termer och
begrepp, utan också vad gäller vilka funktioner de grammatiska termerna har. Föråldrade termer och begrepp
används också i något av de utvalda läromedlen. Läromedlen skiljer sig även åt i förhållande till utvalda
vetenskapliga standardverk, även när det gäller motiveringen till att lära sig grammatik. Resultatet visar
dessutom att de utvalda läromedlen inte alltid följer styrdokumenten i Gy11, utan också att
bedömningsanvisningarna för nationella prov, ger en mer detaljerad och bredare förklaring av grammatiska
termer och begrepp och deras funktion, vilket ger oss en tydlig förståelse för studiet av grammatik. | sv |