dc.contributor.author | Hultgren, Mathilda | |
dc.date.accessioned | 2018-05-03T10:35:20Z | |
dc.date.available | 2018-05-03T10:35:20Z | |
dc.date.issued | 2018-05-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56241 | |
dc.description.abstract | I denna studie presenteras en fallstudie, närmare bestämt en rektors, tre lärares, tio elevers och två
föräldrars upplevelser kring fysisk aktivitet relaterat till lärandet. Forskningen inom området visar att
fysisk aktivitet har en viss effekt på lärande samt att det kan skapa förutsättningar för lärande. Data
har samlats in från intervjuer för att analysera hur rektor, lärare, elever och föräldrar ser på att inkludera
mer fysisk aktivitet i skolan. Resultatet visar att alla de som här intervjuats har liknande uppfattningar
kring den fysiska aktivitetens påverkan relaterat till lärande, nämligen att det kan förbättra
förutsättningar för lärande. Det som jag upptäckte och som var intressant under min studie var att
fysisk aktivitet tycks förbättra förutsättningar för lärande. Eleverna jag intervjuade upplevde att de
fick förbättrade förutsättningar för lärande genom förbättrad koncentration, de upplevde glädje i skolan,
förbättrad samhörighet och gemenskap, förbättrad motivation till skolarbetet samt att det gav
mer energi under skoldagen. Det problem jag stötte på var att en elev inte upplevde någon förbättrad
koncentration och förbättrade skolresultat hos eleverna hade inte utifrån lärarnas perspektiv påvisats
på ett tydligt och märkbart sätt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT17-2930-024-L6XA1A (HT17-2930-025-L6XA1) | sv |
dc.subject | fysisk aktivitet, kognition, koncentrationsförmåga, förutsättningar, lärande | sv |
dc.title | En fallstudie om upplevelser av den fysiska aktiviteten | sv |
dc.title.alternative | A case study on experiences of physical activity related to learning conditions | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |