• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En fallstudie om upplevelser av den fysiska aktiviteten

A case study on experiences of physical activity related to learning conditions

Sammanfattning
I denna studie presenteras en fallstudie, närmare bestämt en rektors, tre lärares, tio elevers och två föräldrars upplevelser kring fysisk aktivitet relaterat till lärandet. Forskningen inom området visar att fysisk aktivitet har en viss effekt på lärande samt att det kan skapa förutsättningar för lärande. Data har samlats in från intervjuer för att analysera hur rektor, lärare, elever och föräldrar ser på att inkludera mer fysisk aktivitet i skolan. Resultatet visar att alla de som här intervjuats har liknande uppfattningar kring den fysiska aktivitetens påverkan relaterat till lärande, nämligen att det kan förbättra förutsättningar för lärande. Det som jag upptäckte och som var intressant under min studie var att fysisk aktivitet tycks förbättra förutsättningar för lärande. Eleverna jag intervjuade upplevde att de fick förbättrade förutsättningar för lärande genom förbättrad koncentration, de upplevde glädje i skolan, förbättrad samhörighet och gemenskap, förbättrad motivation till skolarbetet samt att det gav mer energi under skoldagen. Det problem jag stötte på var att en elev inte upplevde någon förbättrad koncentration och förbättrade skolresultat hos eleverna hade inte utifrån lärarnas perspektiv påvisats på ett tydligt och märkbart sätt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/56241
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_56241_1.pdf (334.1Kb)
Datum
2018-05-03
Författare
Hultgren, Mathilda
Nyckelord
fysisk aktivitet, kognition, koncentrationsförmåga, förutsättningar, lärande
Serie/rapportnr.
HT17-2930-024-L6XA1A (HT17-2930-025-L6XA1)
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV