• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jag kan inte skriva bakpulver på ett välutvecklat sätt". Elevers perspektiv på skolämnet hem- och konsumentkunskap och bedömning.

Abstract
Bedömning är en av de viktigaste pedagogiska verktyg som varje lärare måste besitta goda kunskaper i för att utföra sitt arbete. Alla elever i grundskolan blir bedömda i relation till läroplanen och kursplaner i de specifika kursplaner som tillhör varje ämne. Denna kvalitativa studie syftar till att försöka förstå de elever som undervisas i skolämnet hem- och konsumentkunskap och hur dessa elever förhåller sig till att bli bedömda. Metoden i denna studie är fokusgrupper och som forskningsansats har det fenomenografiska perspektivet använts för att se på upplevelser och erfarenheter kring skolämnet hem- och konsumentkunskap och bedömningen i ämnet. Resultatet visar att det är svårt för eleverna som deltagit i denna studie att navigera sig i bedömningen i skolämnet hem- och konsumentkunskap. Både i relation till att förstå hur de bedöms, vad de bedöms på, men också när de bedöms av undervisande lärare. Resultatet visar också att de behöver navigera sig i relation till den undervisande läraren. Slutsatserna av denna studie är att bedömning är något som eleverna i denna studie har många olika relationer till och påverkas av på olika sätt, likt hur tidigare forskning beskriver elevers relation till bedömning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/56253
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_56253_1.pdf (1.013Mb)
Date
2018
Author
Berglind, Lovisa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV