• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jag kan inte skriva bakpulver på ett välutvecklat sätt". Elevers perspektiv på skolämnet hem- och konsumentkunskap och bedömning.

Sammanfattning
Bedömning är en av de viktigaste pedagogiska verktyg som varje lärare måste besitta goda kunskaper i för att utföra sitt arbete. Alla elever i grundskolan blir bedömda i relation till läroplanen och kursplaner i de specifika kursplaner som tillhör varje ämne. Denna kvalitativa studie syftar till att försöka förstå de elever som undervisas i skolämnet hem- och konsumentkunskap och hur dessa elever förhåller sig till att bli bedömda. Metoden i denna studie är fokusgrupper och som forskningsansats har det fenomenografiska perspektivet använts för att se på upplevelser och erfarenheter kring skolämnet hem- och konsumentkunskap och bedömningen i ämnet. Resultatet visar att det är svårt för eleverna som deltagit i denna studie att navigera sig i bedömningen i skolämnet hem- och konsumentkunskap. Både i relation till att förstå hur de bedöms, vad de bedöms på, men också när de bedöms av undervisande lärare. Resultatet visar också att de behöver navigera sig i relation till den undervisande läraren. Slutsatserna av denna studie är att bedömning är något som eleverna i denna studie har många olika relationer till och påverkas av på olika sätt, likt hur tidigare forskning beskriver elevers relation till bedömning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/56253
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_56253_1.pdf (1.013Mb)
Datum
2018
Författare
Berglind, Lovisa
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV