Show simple item record

dc.contributor.authorBerglind, Lovisasv
dc.date.accessioned2018-05-04T12:37:02Z
dc.date.available2018-05-04T12:37:02Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56253
dc.description.abstractBedömning är en av de viktigaste pedagogiska verktyg som varje lärare måste besitta goda kunskaper i för att utföra sitt arbete. Alla elever i grundskolan blir bedömda i relation till läroplanen och kursplaner i de specifika kursplaner som tillhör varje ämne. Denna kvalitativa studie syftar till att försöka förstå de elever som undervisas i skolämnet hem- och konsumentkunskap och hur dessa elever förhåller sig till att bli bedömda. Metoden i denna studie är fokusgrupper och som forskningsansats har det fenomenografiska perspektivet använts för att se på upplevelser och erfarenheter kring skolämnet hem- och konsumentkunskap och bedömningen i ämnet. Resultatet visar att det är svårt för eleverna som deltagit i denna studie att navigera sig i bedömningen i skolämnet hem- och konsumentkunskap. Både i relation till att förstå hur de bedöms, vad de bedöms på, men också när de bedöms av undervisande lärare. Resultatet visar också att de behöver navigera sig i relation till den undervisande läraren. Slutsatserna av denna studie är att bedömning är något som eleverna i denna studie har många olika relationer till och påverkas av på olika sätt, likt hur tidigare forskning beskriver elevers relation till bedömning.sv
dc.language.isosvsv
dc.title"Jag kan inte skriva bakpulver på ett välutvecklat sätt". Elevers perspektiv på skolämnet hem- och konsumentkunskap och bedömning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för kost- och idrottsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record