• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Att delta i grundskolan". Lärares didaktiska metoder och främjandet av träningsskoleelevs delaktighet i grundskolans verksamhet

Abstract
Abstract Syfte Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap kring träningsskoleelevers delaktighet då eleverna deltar i grundskolans verksamhet. Därmed vill vi studera hur lärares didaktik, förhållningssätt och arbetsmetoder, främjar elevens delaktighet då denne deltar i grundskolans undervisning. Teori Studien har ett övergripande sociokulturellt perspektiv som grundar sig i att människan lär i samspel med andra vilket genomsyrar samtliga delar av vår studie. Delaktighetsmodellen med de sex aspekterna på delaktighet har använts som analysverktyg när vi tolkat och analyserat vår empiri och vi har även valt att använda oss av de specialpedagogiska perspektiven med det relationella- och kategoriska perspektivet som ytterligare en teoretisk aspekt. Metod Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod där vi har använt oss av ostrukturerade observationer och halvstrukturerade intervjuer för att samla in empiri. De tre informanterna är lärare i grundskolan vilka har en träningsskoleelev som deltar i sin undervisning. Observationerna och intervjuerna har bearbetats/transkriberats till text och har sedan analyserats med hjälp av delaktighetsmodellen samt studiens övriga teoretiska ramverk. Resultat Studiens resultat visar att samtliga lärare använder sig av didaktiska metoder och har ett förhållningssätt som främjar träningsskoleelevens möjlighet till delaktighet. De sex aspekterna på delaktighet framträder i olika grad och på flera olika vis. Lärarna ser eleven som en i gruppen och två av dem arbetar även med gruppuppgifter som stärker elevens tillhörighet. Samtliga lärare använder sig av flera strategier som modellering och kroppsspråk för att skapa en undervisning som är tillgänglig. De nyttjar didaktiska metoder som stimulerar samhandling genom att låta eleverna samhandla i olika konstellationer. Då lärarna ser olikheter som en tillgång främjas erkännande. Trygghet, glädje samt känslan av att lyckas är ledord då samtliga lärare bedriver sin undervisn
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/56256
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_56256_1.pdf (1.192Mb)
Date
2017
Author
Lehtonen, Helena
Helldin Jerkhag, Maria
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV