• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Om studenterna ser sig själva som könsblinda efter 3,5 år har vi verkligen misslyckats" - En kvantitativ studie om studenternas uppfattning av genuspedagogik i förskollärarutbildningen

Abstract
Abstract Syftet med denna studie har vuxit fram genom ett missnöje med bristen på genusperspektiv i förskollärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Vi ville undersöka om studenterna upplevs ha fått tillräcklig kunskap inom genus- och jämställdhetsarbete för att kunna tillämpa denna i sitt framtida yrkesutövande. Detta valde vi att göra genom en enkätundersökning, där frågeformuläret utformades för att ge svar på frågeställningar gällande studenternas uppfattning om genuspedagogik, dess roll i utbildningen och vilka redskap de upplever sig ha fått inom ämnet. Efter att ha distribuerat vår undersökning i form av en webbenkät, kodades och presenterades materialet med hjälp av statistikprogrammet SPSS. Av vårt resultat, som delades upp i fyra teman, framkommer bland annat att det finns ett visst missnöje med hur genus inkluderats i utbildningen, att studenternas eventuella tidigare intresse för genuspedagogik går hand i hand med deras känsla av trygghet för att inkludera detta i sitt framtida yrkesutövande, samt att en majoritet av de tillfrågade motsätter sig användandet av pronomen hen. Dessa resultat diskuterades och problematiserades ur ett poststrukturellt feministiskt perspektiv och ett queerteoretisk ansats, för att lägga fokus vid kön som socialt konstruerat, och de normer och maktstrukturer som upprätthåller ett ojämställt samhälle.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/56305
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_56305_1.pdf (1.054Mb)
Date
2018
Author
Nadolski, Maja
Thorell, Daniella
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV