• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Om studenterna ser sig själva som könsblinda efter 3,5 år har vi verkligen misslyckats" - En kvantitativ studie om studenternas uppfattning av genuspedagogik i förskollärarutbildningen

Sammanfattning
Abstract Syftet med denna studie har vuxit fram genom ett missnöje med bristen på genusperspektiv i förskollärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Vi ville undersöka om studenterna upplevs ha fått tillräcklig kunskap inom genus- och jämställdhetsarbete för att kunna tillämpa denna i sitt framtida yrkesutövande. Detta valde vi att göra genom en enkätundersökning, där frågeformuläret utformades för att ge svar på frågeställningar gällande studenternas uppfattning om genuspedagogik, dess roll i utbildningen och vilka redskap de upplever sig ha fått inom ämnet. Efter att ha distribuerat vår undersökning i form av en webbenkät, kodades och presenterades materialet med hjälp av statistikprogrammet SPSS. Av vårt resultat, som delades upp i fyra teman, framkommer bland annat att det finns ett visst missnöje med hur genus inkluderats i utbildningen, att studenternas eventuella tidigare intresse för genuspedagogik går hand i hand med deras känsla av trygghet för att inkludera detta i sitt framtida yrkesutövande, samt att en majoritet av de tillfrågade motsätter sig användandet av pronomen hen. Dessa resultat diskuterades och problematiserades ur ett poststrukturellt feministiskt perspektiv och ett queerteoretisk ansats, för att lägga fokus vid kön som socialt konstruerat, och de normer och maktstrukturer som upprätthåller ett ojämställt samhälle.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/56305
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_56305_1.pdf (1.054Mb)
Datum
2018
Författare
Nadolski, Maja
Thorell, Daniella
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV