• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Jag brukar säga att det måste hagla älgar…” - En kvalitativ studie om utevistelse på fritidshemmet i stadsmiljö

Abstract
Abstract Forskare är eniga om att utevistelse för barn och unga är betydelsefullt. En bra barndom kopplas ihop med utelek. Enligt de svenska bestämmelserna för fritidshem ska alla elever ges möjlighet att vistas i olika utemiljöer. Eleverna ska även ges möjlighet till utevistelse, vistelse i naturen och friluftsliv. Syftet med denna empiriska studie är att undersöka fritidspersonalens syn på utevistelse på fritidshem i stadsmiljö. De frågor som studien bygger på är: Hur uttrycker sig fritidspersonalen kring möjligheter och hinder med utevistelse i stadsmiljö? och på vilket sätt talar fritidspersonalen kring sin roll utomhus och hur positionerar de sig? Vi valde att genom semistrukturerade intervjuer få svar på våra forskningsfrågor. Sju personer som arbetade på fritidshem i stadsmiljö intervjuades. Materialet transkriberades och utifrån en tematisk analys sorterades och reducerades materialet, utifrån empirin har även olika teman framträtt. Studien har ett socialkonstruktivistiskt perspektiv för att genom samtal få reda på hur fritidspersonal konstruerar sin förståelse för elevers utevistelser. För att förstå fritidspersonalens positioner har vi använt oss av didaktiska positioner. Studiens resultat visade att personal på fritidshemmet kunde se möjligheter och hinder med utomhusvistelse. Som möjlighet uttryckte fritidspersonalen att eleverna fick fysisk aktivitet och att det var större frihet utomhus. Angående hinder för utevistelsen visade sig säkerheten, personalsammansättning och väder som några hinder. Fritidspersonalens roll påverkades av de rådande strukturella förhållanden som fanns på fritidshemmet, som till exempel fritidshemmets belägenhet eller miljön på skolgården. Det var något som de förhöll sig till. Resultatet visar också att fritidspersonalen tolkar olika situationer utomhus och skapar sin didaktiska position utifrån detta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/56306
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_56306_1.pdf (786.3Kb)
Date
2018
Author
Gabrielsson, Karolina
Lövang, Anna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV