Föräldrasamverkan i förskolan Olika synsätt gällande barnets bästa
Abstract
Abstract
Syftet med vår uppsats är att undersöka dels vilka situationer som pedagoger upplever skapar
svårigheter när det finns olika synsätt för barnets bästa i mötet med föräldrar. Dels vilka
strategier som förskollärarna säger sig använda. Utifrån våra frågeställningar söker vi svar på
deras upplevelser och strategier. Med det vill vi även erövra ytterligare kunskap kring hur
förskollärare kan skapa gott samarbete med föräldrar.
Vi har intervjuat sex förskollärare som beskrivit sina uppfattningar gällande syftet och
frågeställningarna. Transkriptionerna har varit utgångspunkten i resultatet där vi har analyserat
och tolkat pedagogernas utsagor.
I resultatet framträder varierande svårigheter som rör föräldrasamverkan när olika synsätt finns
kring barnets bästa. Pedagogerna använder olika strategier beroende på situation och
kompetens. Studien tydliggör att pedagogerna bemöter föräldrarna med hjälp av empati och
försöker genom det skapa dialoger med föräldrar. Det framgår i resultatet att trots de komplexa
situationer som kan uppstå tycks det vara viktigt att försöka mötas halvvägs. Hur pedagogerna
uttrycker sig och agerar i mötet med föräldrarna skapar olika möjligheter att finna ett gott
samarbete.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018Author
Malmqvist, Lovisa
Martinsson, Emma
Language
sv