Föräldrasamverkan i förskolan Olika synsätt gällande barnets bästa
dc.contributor.author | Malmqvist, Lovisa | sv |
dc.contributor.author | Martinsson, Emma | sv |
dc.date.accessioned | 2018-05-11T11:25:24Z | |
dc.date.available | 2018-05-11T11:25:24Z | |
dc.date.issued | 2018 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56309 | |
dc.description.abstract | Abstract Syftet med vår uppsats är att undersöka dels vilka situationer som pedagoger upplever skapar svårigheter när det finns olika synsätt för barnets bästa i mötet med föräldrar. Dels vilka strategier som förskollärarna säger sig använda. Utifrån våra frågeställningar söker vi svar på deras upplevelser och strategier. Med det vill vi även erövra ytterligare kunskap kring hur förskollärare kan skapa gott samarbete med föräldrar. Vi har intervjuat sex förskollärare som beskrivit sina uppfattningar gällande syftet och frågeställningarna. Transkriptionerna har varit utgångspunkten i resultatet där vi har analyserat och tolkat pedagogernas utsagor. I resultatet framträder varierande svårigheter som rör föräldrasamverkan när olika synsätt finns kring barnets bästa. Pedagogerna använder olika strategier beroende på situation och kompetens. Studien tydliggör att pedagogerna bemöter föräldrarna med hjälp av empati och försöker genom det skapa dialoger med föräldrar. Det framgår i resultatet att trots de komplexa situationer som kan uppstå tycks det vara viktigt att försöka mötas halvvägs. Hur pedagogerna uttrycker sig och agerar i mötet med föräldrarna skapar olika möjligheter att finna ett gott samarbete. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Föräldrasamverkan i förskolan Olika synsätt gällande barnets bästa | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |