Because you know I’m all about that base! En litteraturstudie om talsystem och talbaser
Sammanfattning
Svenska:
Denna litteraturstudies syfte är att undersöka talsystem, positionssystem och olika talbaser ur ett matematiskt, matematikhistoriskt och didaktiskt perspektiv. Målet är att få fördjupade kunskaper kring relevansen av talsystem och talbaser, samt dess betydelse för svensk matematikundervisning. Studien definierar de tre kategorier vilka talsystem brukar delas upp i för att därefter presentera hur kategorierna använts och utvecklats genom historien. Vidare berättas hur talsystemet och talbasen slutligen skulle nå till Sverige. Därefter görs en jämförelse i hur svenska styrdokuments mål kring talsystem och talbaser har utvecklats. Studien kopplar också de matematiska kunskaperna till aktuella styrdokument i svensk grundskola och gymnasium. En analys görs av populära läromedel för att ge perspektiv kring hur talsystem och talbaser undervisas idag. Avslutningsvis redovisas elevers svårigheter och konsekvenser av svårigheterna, tillsammans med förslag för att underlätta undervisningen.
Engelska:
This literature study aims to review numerical systems, the positional system and radices from the mathematical, historical and didactic perspectives. The goal is to gain further knowledge of the significance of different numerical systems and mathematics education, especially in Sweden. The study first shows the definitions and three categories in which numerical systems are classified based on their number-creating operations. The development of different numerical systems is then summarized with respect to the regional and historical perspective. In the next part, the Swedish mathematics education, in relation to the positional system and radices, is particularly presented. In order to how Swedish students are taught and have been learning the topic, the study provides a shorter analysis with a closer look on the Swedish curriculum and common teaching materials that are used by primary and secondary schools. Last but not least, probable students’difficulties regar
Examinationsnivå
Student essay