• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förmågan att samarbeta En litteraturstudie som behandlar samarbete i teaterundervisning

Sammanfattning
Denna litteraturstudie har för avsikt att undersöka hur aktuell forskning och referentgranskat material uttalar sig om samarbete som förmåga samt hur det kan kopplas till teaterundervisning. Läroplanen för gymnasiet uttrycker att elever ska utveckla en förmåga till att samarbeta i grupp. Frågan är om samarbete kan skildras som en förmåga eller om det består av flera olika förmågor. Uppsatsen kan vara ett första steg mot att i framtiden kunna bedöma vad samarbete som förmåga är. Examensarbetet presenterar forskning och referentgranskat material från mestadels kvalitativa studier med representation från Sverige, USA, Nya Zeeland, Kanada och Storbritannien. Forskarna och författarna tar upp olika aspekter av samarbete, om förutsättningar för samarbete, deltagarnas ansvar och kreativitet som utvecklas genom samarbeten. Analysen av litteraturen visar att teater som kollektiv konstform ofta förutsätter samarbetsförmågor som att acceptera och bejaka, tillit och empati, en vilja att lyssna, ansvarstagande och gemensam kunskap. En stor del av uppsatsen beskriver även förutsättningar för ett fungerande samarbete. Vikten att diskutera villkor lyfts eftersom det avgör om ens ett samarbete är möjligt. Teaterläraren har en viktig funktion, varav rigida roller och maktstrukturer mellan lärare och elever kan hindra villkoren för ett gott samarbete. Även en förutsägbar inlärningsmiljö inom skolan som följer invanda strukturer har en negativ inverkan på samarbeten. Vidare problematiseras samarbeten som hellre fokuserar på slutmålet snarare än att även uppskatta processen. Ett flertal forskare menar att kreativitet gynnas av ett deltagande som koncentrerar sig på arbetsförloppet. Det förekommer även motargument som uttalar att det är lika viktigt att vara medveten om slutmålet. Eftersom uppsatsen avser redogöra samarbete som en förmåga lyfter den avslutande diskussionen vikten av att kunna förstå om artikelförfattarna uttalar sig om samarbete, eller samspel. Det finns även
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/56315
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_56315_1.pdf (917.8Kb)
Datum
2018
Författare
Gustafsson, Martin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV