• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur gör vi inkludering?En studie om förskollärares strategier för inkludering i lek

Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar för att upprätthålla ett inkluderande klimat i barns lek. Med tanke på att detta är ett forskningsområde där det inte finns mycket forskning är vår förhoppning att belysa aspekter som kan vara värdefulla för förskolans inkluderingsarbete. De frågeställningar vi har valt som grund för vår studie är vilka strategier förskollärare använder för att inkludera de barn som blivit nekade tillträde i leken, vilka strategier förskollärare använder för att inkludera barn i en redan pågående lek samt hur förskollärarens närvaro påverkar inkluderingen i barnens lek. För att undersöka detta valde vi att genomföra videoobservationer för att se hur dessa strategier kunde gestalta sig rent praktiskt. Det vi gjorde i nästa steg var att analysera vårt material utifrån ett sociokulturellt och interaktionistiskt perspektiv, där begrepp som handling, kontext, mediering och artefakt var centrala. Resultatet påvisar tre olika strategier som förskollärare använder för att inkludera barn i lek, där förskollärarens roll, den aktuella kontexten och de objekt som ryms inom kontexten har en avgörande betydelse.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/56317
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_56317_1.pdf (927.5Kb)
Date
2017
Author
Lindkvist, Robin
Leo, Rasmus
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV