Nyanländas språkinlärning. Fem delstudier om nyanländas lärande i olika kontexter
Abstract
Denna volym tillägnas redovisning av en satsning på fem forskningsprojekt om nyanländas lärande vid institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. I samband med en fördjupning i och av studier om nyanländas lärande deltog universitetsadjunkter, universitetslektorer, doktorander och forskare i projekt i meriterings- och kompetensutvecklingssyfte. Även om satsningens fokus var gemensamt så var spridningen på projektens enskilda inriktningar varierande. Resultatet blev ett projekt som behandlade undervisning i svenska för nyanlända på Mammaforum. En användarstudie analyserade nyanlända studenters användning av Lexin i undervisning i svenska för akademiker. En tredje studie ägde rum i en grundskola med högre andel elever med utländsk bakgrund än riksgenomsnittet där genrepedagogik tillämpades. I projektet analyserades grammatiska strategier i svensk-undervisningen. Det fjärde projektet handlade om en uppföljning av fortbildningssatsningen ”Nyanlända i skolan” och hur den implementerades av lärare och skolledare i skolan. Det femte projektet behandlade en modul i läslyftet, grundläggande litteracitet för nyanlända elever. I denna rapport beskrivs projektarbetet som pågick under våren 2017.
Publisher
Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet
Collections
Date
2018Author
Carlund, Carina
Tingsell, Sofia
Hult, Ann-Kristin
LaBontee, Richard
Johansson, Sofie
Håkansson, Camilla
Wallin Nyman, Gunilla
Rydenvald, Marie
Winlund, Anna
Franker, Qarin
Editor
Johansson, Sofie
Publication type
book
ISBN
1403-1353
Series/Report no.
20
Language
swe