• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Sverige är ett avlångt land” – en studie om lärandemål och bedömningspraktiker på språkintroduktion

Sammanfattning
Syftet med denna både kvantitativa och kvalitativa studie har varit att empiriskt undersöka dels hur och mot vilka lärandemål bedömning av elevers kunskaper i ämnet svenska som andraspråk på språkintroduktion sker, och dels ta del av vad lärare anser om bedömningspraktiker och lärandemål i ämnet svenska som andraspråk på programmet. För att undersöka detta har jag som metod genomfört semistrukturerade intervjuer med fyra lärare samt lagt ut en enkät i sociala medier, vilken har besvarats av 25 personer – alla verksamma på introduktionsprogrammet språkintroduktion. De tre forskningsfrågor som jag sökt hitta svar på är: 1. På vilka sätt sker bedömning i svenska som andraspråk på språkintroduktion? 2. Vilka är lärandemålen för elever på språkintroduktion och hur synliggörs lärandemålen för eleven? 3. Vad anser lärare om de lärandemål som ska bedömas liksom de bedömningspraktiker som används på programmet? Det inrapporterade resultatet från deltagarna visar att såväl lärandemål som bedömningspraktiker på programmet varierar mellan gymnasieskolorna i Sverige. Svenska som andraspråkslärare efterfrågar en tydligare uppdelning i delkurser av ämnet svenska som andraspråk för att tydliggöra progressionen för språkintroduktionseleverna. Nationella provet årskurs nio anses fungera väl som bedömningsunderlag för de elever som är nära att nå målen för ämnet men för de elever som är långt ifrån att nå målen saknas nationella prov eller ett betygsgrundande underlag som är åldersadekvat och riktat specifikt mot målgruppen på språkintroduktion. Bedömningsmaterialet Bygga svenska rapporteras användas i hög grad av enkätdeltagarna för att bedöma andraspråkselevers andraspråksutveckling, liksom bedömningsmetoden performansanalys.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/56610
Samlingar
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
Uppsats (584.1Kb)
Datum
2018-06-12
Författare
Jacobsson, Yvonne
Nyckelord
Bedömningspraktiker
språkintroduktion
nationella prov
lärandemål
sambedömning
kamratbedömning
nyckelstrategier
performansanalys
processbarhetsteorin
Bygga svenska
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV