• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DEVINER, RÉSUMER OU PRÉDIRE? Une étude sur les stratégies de lecture et leur rapport avec une épreuve de compréhension écrite en français chez un groupe de collégiens suédois

Abstract
Uppsatsens syfte är att visa ett exempel på förhållandet mellan läsförståelse av en fransk text och de lässtrategier som en grupp åttondeklassare använder. Våra forskningsfrågor är: vilka strategier använder eleverna när de läser på franska? och vilka samband finns det mellan lässtrategier och läsförståelse? Den teoretiska ramen består av litteratur om olika lässtrategier, skillnader mellan starka och svaga läsare samt läsförståelse på ett främmande språk. Till datainsamlingen används en enkät med slutna frågor som analyseras tillsammans med resultaten från ett läsförståelsestest. Resultatet indikerar att eleverna föredrar sju strategier vilka används i större utsträckning. Studien visar också kopplingar mellan användningen av lässtrategier och goda resultat på läsförståelsestestet. De duktiga eleverna bemästrar mer utvecklade strategier, använder ett större antal strategier och varierar dem mer än de svaga eleverna. Dessutom särskiljer en elev sig från de andra i gruppen genom att ha en högre läsförståelsenivå och den enda som erhållit ett A på provet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/56661
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
View/Open
Student essay (512.0Kb)
Date
2018-06-18
Author
Broman Roux, Mia
Keywords
franska
stratégies de lecture
lecture
compréhension écrite
français
langues étrangères
FLE
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats, franska
SPL 2018-007
Language
fra
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV