• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DEVINER, RÉSUMER OU PRÉDIRE? Une étude sur les stratégies de lecture et leur rapport avec une épreuve de compréhension écrite en français chez un groupe de collégiens suédois

Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att visa ett exempel på förhållandet mellan läsförståelse av en fransk text och de lässtrategier som en grupp åttondeklassare använder. Våra forskningsfrågor är: vilka strategier använder eleverna när de läser på franska? och vilka samband finns det mellan lässtrategier och läsförståelse? Den teoretiska ramen består av litteratur om olika lässtrategier, skillnader mellan starka och svaga läsare samt läsförståelse på ett främmande språk. Till datainsamlingen används en enkät med slutna frågor som analyseras tillsammans med resultaten från ett läsförståelsestest. Resultatet indikerar att eleverna föredrar sju strategier vilka används i större utsträckning. Studien visar också kopplingar mellan användningen av lässtrategier och goda resultat på läsförståelsestestet. De duktiga eleverna bemästrar mer utvecklade strategier, använder ett större antal strategier och varierar dem mer än de svaga eleverna. Dessutom särskiljer en elev sig från de andra i gruppen genom att ha en högre läsförståelsenivå och den enda som erhållit ett A på provet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/56661
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
Student essay (512.0Kb)
Datum
2018-06-18
Författare
Broman Roux, Mia
Nyckelord
franska
stratégies de lecture
lecture
compréhension écrite
français
langues étrangères
FLE
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsats, franska
SPL 2018-007
Språk
fra
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV