RETURERS PÅVERKAN PÅ KVINNLIGA KONSUMENTERS KÖPBETEENDE - En fallstudie baserad på Ellos AB
Sammanfattning
Syfte:
Studien har för avsikt att beskriva om och hur returorsaker, inom
modehandel online, påverkar det framtida köpbeteendet hos kvinnliga
konsumenter. Med Ellos som studieobjekt är avsikten att skapa en
förståelse för om vissa returorsaker bör motverkas framför andra.
Teori:
Den teoretiska referensramen redovisar för teorier som relaterar till
konsumentköp och produktreturer. Avsnittet inleds med teorier vilka
beskriver hur order- och returupplevelser påverkar konsumenters
framtida köpbeslut och avslutas med en teoretisk klassificering av
returer.
Metod:
Studien genomfördes som en kvantitativ fallstudie. Sekundära källor
såsom vetenskapligt granskade artiklar, böcker samt kvantitativ data från
fallstudieföretaget Ellos har använts.
Resultat:
Fallstudien beskriver hur kvinnliga konsumenters köpbeteende inom
modehandel online förändras till följd av returer. Beroende på returorsak
reducerar konsumenterna ordervärde, orderstorlek samt orderfrekvens i
olika omfattning. Studien redovisar att returorsaker relaterade till
företagsfel samt produktutformning bör motverkas initialt, då dessa
orsaker har störst negativ påverkan på det kvinnliga köpbeteendet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2018-06-25Författare
Lundin, Agnes
Pettersson, Lisa
Nyckelord
Modehandel Online, Returorsak, Köpbeteende
Serie/rapportnr.
Industriell och finansiell ekonomi
17/18:11
Språk
swe