Visa enkel post

dc.contributor.authorJachowicz, Anna
dc.contributor.authorKaminska, Julia
dc.date.accessioned2018-06-27T13:04:21Z
dc.date.available2018-06-27T13:04:21Z
dc.date.issued2018-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56802
dc.description.abstractProblemformuleringen till denna uppsatsen grundar sig i den tanke som presenterats av tidigare forskning om att näthandel potentiellt förväntas substituera traditionell handel, och därmed reducera sammanhängande inköpsresor. Relationen mellan näthandel och mobilitet har dock visat sig vara mer komplex än förväntat och därmed är fortfarande ett relevant fält att undersöka. Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka hur näthandel påverkar inköpsresor på individnivå och vilka könsskillnader det finns i relationen mellan näthandel och inköpsresor. Frågeställningarna som kommer att styra uppsatsens upplägg är; “ Hur ofta och av vilka skäl används internet för inköp av olika slags varor och tjänster?”; “Finns det skillnader i näthandelsvanor mellan kvinnor och män?”; “Hur upplevs inköpen via internet påverka eller förändra inköpsvanor och sammanhängande inköpsresor?” . Metoden vi har gått tillväga med för att uppnå uppsatsens syfte och besvara dessa forskningsfrågor med är tio kvalitativa semistrukturerade intervjuer som kretsade kring relationen mellan näthandel och upplevd mobilitet med könsskillnader som en påverkande faktor. Det resultat som studien kommer fram till är att näthandelns påverkan på inköpsresor är ett komplext förhållande med många aspekter som spelar in. Exempel på dessa aspekter som är viktiga för att studera förhållandet är; den fysiska butikens fördelar, näthandelns bekvämlighet och tillgänglighet, skillnader i utbud och priser samt oro vid näthandel. Utifrån resultat och analys av insamlat material så kunde vi urskilja att näthandel påverkar inköpsresor på tre olika sätt; komplettering, substitution samt neutralitet. Det går även att iaktta könsskillnader inom vissa aspekter i relationen mellan näthandel och relaterade inköpsresor.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i kulturgeografisv
dc.relation.ispartofseries2018/07sv
dc.subjectNäthandel, fysisk handel, näthandelsvanor, inköpsresor, könsskillnader, Informations - och kommunikationsteknik (IKT)sv
dc.titleNäthandel och mobilitet. Relationen mellan näthandel och upplevd mobilitet med könsskillnader som en påverkande faktorsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post