CENTER-STAGE EFFECT OCH AFFECT HEURISTIC: VAD MOTIVERAR BESLUT ONLINE? En undersökning om vikten av positionering och affektionsskapande markörer på nästintill identiska alternativ
Center-Stage Effect and Affect Heuristic: What Motivates Decision- Making Online? A study of the importance of positioning and affective tags on nearly identical options
Sammanfattning
Olika positioneringar av identiska och nästintill identiska objekt har visats ha en avgörande
roll för preferenser och därmed beslutsfattande. Det har länge diskuterats vilken position som
är mest prefererad vid olika typer av beslutssituationer och forskare är oeniga. Utöver detta är
det även intressant att se hur detta appliceras online, inte minst eftersom e-handeln ständigt
ökar, utan också eftersom tidigare forskning endast undersökt fenomenet i fysisk miljö. Flera
olika faktorer är sannolikt med och påverkar på olika sätt för att bilda en preferens hos
beslutsfattaren. Syftet med denna studie var således att undersöka vikten av position som
faktor för preferens, kombinerat med affect heuristic som visats påverka preferenser genom
emotioner, för att bättre förstå hur dessa faktorer påverkar beslutssituationer online såsom vid
e-handel. Det hypotetiserades att resultatet skulle visa en center-stage effect där centrerade
alternativ är starkast prefererade. Detta undersöktes genom ett test i survey-format som
deltagarna genomförde på sina egna personliga datorer, som bestod av fyra mindre studier
med syfte att svara på olika delar av frågeställningen. Nollhypotesprövning skedde genom
jämförelse mellan observerade preferenser och de preferenser som kunde förväntas av
slumpen. Resultatet visade stöd för center-stage effect, men talade också för att denna effekt
troligtvis är mindre avgörande för beslut än den effekt som uppnås genom affektiva markörer
på produkter. Slutsatsen är att positionering av samt affektionsskapande markörer på
alternativ spelar roll för beslutsfattande inte bara i fysisk miljö, utan även online.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
Different positioning of identical and nearly identical objects has been shown to play a
determining role on preferences and therefore decision-making. What position is most
preferred during different kinds of situational decision-making has been a long-going
discussion and researchers have yet to reach an agreement. Furthermore, it is interesting to
see how this can be applied online, not only because of the growth of e-commerce but also
because previous research primarily has focused on researching the phenomenon in a
physical environment. It is likely that several factors are involved for the decision-maker to
form a certain preference. Thus, the purpose of this study was to research the importance of
position as a factor for preference, combined with affect heuristic that has been shown to
affect preferences through emotions, in order to come closer to an understanding of how
these factors affect such situational decision-making as online shopping. It was hypothesized
that the results would present a center-stage effect, showing strongest preferences towards
centered options. This was tested through a test in survey-format that the participants took on
their own personal computers, which was divided into four smaller studies with the purpose
of answering different parts of the research question. Null hypothesis testing was conducted
by a comparison between the observed preference and the preference that would be expected
by chance. The results showed support for the center-stage effect, meanwhile showing that
this effect is likely to have a smaller effect than the effect caused by affective tags on options.
It is concluded that positioning and affective tags on options impacts decision-making, not
only in a physical environment, but also online.
Datum
2018-07-04Författare
Englund, Linn
Nordqvist, Emma
Nyckelord
Center-stage effect
Affect heuristic
positionering
affektion
beslutsfattande
e-handel
positionspreferenser
online
Serie/rapportnr.
2018:056
Språk
swe