• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det tar dubbelt så lång tid. Flerspråkiga förskollärarstudenters erfarenheter av akademiskt skrivande

Sammanfattning
Syftet med föreliggande undersökning är att med utgångspunkt i frågan om breddat deltagande inom svensk högskola ta del av de upplevelser som flerspråkiga studenter har av sina studier. Främst handlar det om att ta del av studenternas erfarenheter av det akademiska skrivandet men viktiga frågor är också hur de upplever att de blir en del av den diskurs som deras programutbildning utgör, samt vilken stöttning de skulle önska för sina studier. Genom att intervjua flerspråkiga studenter inom förskollärarprogrammet på Göteborgs universitet kunde dessa studenters upplevelser undersökas. Resultatet analyseras utifrån teorin New Literacy Studies och med hjälp av begreppen sekundära diskurser och skriftpraktiker och tolkas i relation till forskning om skrivande på ett andraspråk. Undersökningen visar att det är en utmaning för de flerspråkiga studenterna att ta sig an den diskurs som universitetet utgör och att detta leder till svårigheter att förstå skrivuppgifter och skriva akademiskt på andraspråket. I relation till teori och tidigare forskning blir det tydligt att om universitetslärare har mer kunskap om den flerspråkiga studentgruppens utmaningar med främst det akademiska skrivandet, kan de bättre stötta studentgruppen och underlätta deras studier. Om målet för breddat deltagande ska tas på allvar måste strukturer baserade på forskning om hur akademiskt skrivande kan stöttas, generellt och på ett andraspråk, implementeras inom kurser och utbildningsprogram.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57006
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
Uppsats (493.3Kb)
Datum
2018-07-04
Författare
Larsson, Lina
Nyckelord
flerspråkiga studenter
akademiskt skrivande
academic literacy
förskollärarprogrammet
Enheten för akademiskt språk (ASK)
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV