• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Masteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Masteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärare i förskoleklass En studie om förskollärares tolkning av sitt uppdrag med fokus på formuleringen "i tillämpliga delar"

Sammanfattning
Studien syftar till att problematisera formuleringen i tillämpliga delar utifrån Läroplanen Lgr 11 och ta reda på hur förskollärare i förskoleklass tolkar formuleringen. Uppsatsen utgår från en sociokulturell forskningsansats och relaterar till hur olika forskare har förhållit sig i sin kunskaps- och människosyn och hur de sett på lärande där paradigmskiften löst av varandra. Genom en kvalitativ empirisk intervjustudie har jag tagit del av förskollärare i förskoleklass syn på barns lärande och antar ett sociokulturellt perspektiv i analysen när informanternas utsagor tolkas och kategoriseras. Resultaten visar att formuleringen i tillämpliga delar i förskoleklass utifrån Läroplanen Lgr 11 var inget förskollärarna reflekterat över eller förhöll sig aktivt till. Det fanns inga konkretiserade mål för barnen utifrån Lgr 11. I förskollärarnas utsagor fann jag inte några formulerade strategier för vilka kunskaper barnen förväntades utveckla/tillägna sig. Förskollärarna relaterade mer till att det var viktigt att barn i förskoleklass utvecklade sociala kompetenser. I de fall där förskollärarna relaterade till lärande aktiviteter var dessa förknippade med två av grundskolans kärnämnen: svenska och matematik, dock utan utvärderingsbara mål, varken för barnens lärande eller för förskollärarnas undervisning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57123
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPKL)
Fil(er)
gupea_2077_57123_1.pdf (415.1Kb)
Datum
2018-07-16
Författare
Skarhall, Lisbeth
Nyckelord
Förskoleklass
förskollärare
kunskap
lärande
Lgr 11
tillämplighet
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV