Show simple item record

dc.contributor.authorBokinge, Johannasv
dc.contributor.authorMalm, Anneliesv
dc.date.accessioned2018-07-18T13:50:54Z
dc.date.available2018-07-18T13:50:54Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57150
dc.description.abstractNyckelord: Förskola, handlingsplan, normalitet, barn i behov av särskilt stöd Abstract Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det relationella och det kategoriska specialpe-dagogiska perspektiven framträdde i förskolans handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd genom de föreställningar om det normala barnet som skrevs fram i dessa planer. Metod: Vi har undersökt handlingsplaner från två olika kommuner. I analysen av handlingsplanerna har använts kritisk diskursanalys eftersom den metoden går ut på att analysera underliggande mening och skapande av normalitet i texter. Analysen syftade till att få syn på vilka specialpe-dagogiska perspektiv som använts samt hur föreställningar om det normala förskolebarnet skrivs fram i planerna. Teori: De teoretiska begreppen normalitet, diskurs och makt användes i diskursanalysen. Specialpe-dagogiska perspektiven kategoriskt och relationellt användes också i analysen och sågs som diskurser. Resultat: Handlingsplaner är ett dokument som ofta skrivs av specialpedagoger i förskolan och som ska vara en hjälp för pedagoger att ge stöd åt barn i behov av särskilt stöd. Intresset har varit att se hur det “normala förskolebarnet” träder fram i det som skrivits implicit respektive explicit i handlingsplanerna. I analysen har framkommit att kategoriskt perspektiv var det som domine-rar i skrivandet av planerna. En tydlig bild av det “normala” förskolebarn som önskas ses och platsa i förskolan framträdde i planernas skrivningar. Ett barn som var socialt, har god kom-munikation, var intresserat, nyfiket, lagom rörligt och tyckte om förskolans planerade aktivite-ter och att vistas i stora grupper.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleEn diskursanalys om normaliteten i förskolans handlingsplanersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record