Nu rör väl eleverna på sig tillräckligt ..eller?
Abstract
Fysisk aktivitet förknippas med flera goda hälsofördelar. Ändå är barn och ungdomar
otillräckligt fysiskt aktiva. Pojkar är mer fysiskt aktiva på minst måttlig nivå än flickor och
skillnaderna verkar öka med ålder. Barn och ungdomar blir även mindre fysiskt aktiva ju
äldre de blir. Skolämnet Idrott och hälsa har identifierats som en arena för fysiska aktivitet. I
undervisningen ges det tillfälle att uppleva och förstå betydelsen av fysisk aktivitet. Forskning
menar att det finns ett behov att kartlägga elevers rörelsebeteende för diskussion om skolans
hälsofrämjande uppdrag. Idag saknas det svenska studier i rörelsemätning under lektion i
Idrott och hälsa hos gymnasieelever. Fysisk aktivitet kan mätas på olika sätt. Accelerometern
(rörelsemätare) anses vara valid och tillförlitlig. Under tre veckor mättes och observerades 11
klasser (121 elever i åldrar 16–18) under 41 lektioner. Undersökningen syftade till att mäta
mängd (procentuell andel av total lektionstid) inaktivitet, fysisk aktivitet med lätt intensitet
och med måttlig till hög intensitet. Undersökningen syftade också till att undersöka hur
mycket pojkar respektive flickor rörde sig under lektion i Idrott och hälsa. Studien visade att
eleven spenderade 22 procent i inaktivitet, 19 procent i lätt intensitet och 59% i minst måttlig
intensitet. Inga signifikanta könsskillnader kunde påvisas. Med observationsprotokoll som
underlag kunde dataresultat värderas och nyanseras. Data indikerade på hög fysisk aktivering,
men medelvärde för effektiv undervisningstid var åtta minuter kortare än utsatt lektionstid.
Studiens resultat kan brukas som underlag för diskussion om rörelseaktivitet och hälsa.
Författaren eftersöker fler svenska likvärdiga studier med rika beskrivningar av
lektionsinnehåll.
Degree
Student essay