• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nu rör väl eleverna på sig tillräckligt ..eller?

Sammanfattning
Fysisk aktivitet förknippas med flera goda hälsofördelar. Ändå är barn och ungdomar otillräckligt fysiskt aktiva. Pojkar är mer fysiskt aktiva på minst måttlig nivå än flickor och skillnaderna verkar öka med ålder. Barn och ungdomar blir även mindre fysiskt aktiva ju äldre de blir. Skolämnet Idrott och hälsa har identifierats som en arena för fysiska aktivitet. I undervisningen ges det tillfälle att uppleva och förstå betydelsen av fysisk aktivitet. Forskning menar att det finns ett behov att kartlägga elevers rörelsebeteende för diskussion om skolans hälsofrämjande uppdrag. Idag saknas det svenska studier i rörelsemätning under lektion i Idrott och hälsa hos gymnasieelever. Fysisk aktivitet kan mätas på olika sätt. Accelerometern (rörelsemätare) anses vara valid och tillförlitlig. Under tre veckor mättes och observerades 11 klasser (121 elever i åldrar 16–18) under 41 lektioner. Undersökningen syftade till att mäta mängd (procentuell andel av total lektionstid) inaktivitet, fysisk aktivitet med lätt intensitet och med måttlig till hög intensitet. Undersökningen syftade också till att undersöka hur mycket pojkar respektive flickor rörde sig under lektion i Idrott och hälsa. Studien visade att eleven spenderade 22 procent i inaktivitet, 19 procent i lätt intensitet och 59% i minst måttlig intensitet. Inga signifikanta könsskillnader kunde påvisas. Med observationsprotokoll som underlag kunde dataresultat värderas och nyanseras. Data indikerade på hög fysisk aktivering, men medelvärde för effektiv undervisningstid var åtta minuter kortare än utsatt lektionstid. Studiens resultat kan brukas som underlag för diskussion om rörelseaktivitet och hälsa. Författaren eftersöker fler svenska likvärdiga studier med rika beskrivningar av lektionsinnehåll.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57161
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_57161_1.pdf (786.9Kb)
Datum
2018
Författare
Gerth, Julius
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV