Show simple item record

dc.contributor.authorHallner, Patriksv
dc.date.accessioned2018-07-18T13:50:57Z
dc.date.available2018-07-18T13:50:57Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57163
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att fokusera mot bedömning och betygssättning i idrott och hälsa. Detta görs genom att uppmärksamma tre dimensioner: Transparens, noggrannhet och giltighet. Transparens handlar om genomskinligheten mot kursplanen. Noggrannhet i bedömning handlar om hur noggranna mätningarna i undervisningen är. Med giltighet avser man om mätningarna mäter det som man avser mäta. De teoretiska dimensionerna kopplas till elevers åsikter och upplevelser om idrott och hälsa 1. För att vidare kunna undersöka detta har en kvantitativ forskningdesign använts. Inom ramen för kvantitativ forskning har en webbaserad enkät utformats och skickats ut genom lärare och senare ut till elever. Urvalet i studien bygger på ett bekvämlighetsurval. Det innebär att urvalet baseras på respondenter som är lätta att komma åt. I detta fall gymnasieelever som går i årskurs ett på gymnasiet och läser idrott och hälsa 1. Enkätens svar har analyserats i SPSS och sedan utmynnat i tabeller som återfinns under resultatavsnittet. Studien visar att elever över lag anser sig ha en god överblick om vad olika aspekter av idrott och hälsa 1 innebär. Dessutom har det framkommit att det finns skillnader i hur de olika könen svarar. Denna redogörelse finns under analysavsnittet.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleNi vet väl vad som gäller? En studie om elevers uppfattningar om bedömning och betygssättningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för kost- och idrottsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record