Spela roll? En intervjustudie om rollsättning i svensk gymnasieskola
Sammanfattning
Syftet med föreliggande studie är att studera hur teaterlärare resonerar kring rollsättning samt hur de arbetar med rollsättning i större produktioner i gymnasieskolan. Studien tar sin utgångspunkt i forskningsfrågan: Hur resonerar och arbetar teaterlärare på gymnasiet med rollsättning i större produktioner? Den teoretiska utgångspunkten för studien är genusteori samt feministisk poststrukturalism. Studiens empiri är inhämtad från sex enskilda halvstrukturerade kvalitativa intervjuer.
Studiens resultat visar att det finns flera olika faktorer som påverkar teaterlärare på Sveriges gymnasieskolor i deras arbete med rollsättning. Faktorer som en splittrad elevgrupp med många olika ambitionsnivåer och att hitta en utmaning till varje elev är något som teaterlärare behöver anpassa sig efter. Vidare visar studien att teaterlärarna resonerar olika i hur själva rollsättningen bör gå till samt vilken utgångspunkt de har i valet av pjäser till slutproduktioner. Det framkommer även att män och kvinnor framställs olika i dramatisk text och genom att låta elever enbart spela roller inom den egna könstillhörigheten begränsas elevers möjligheter till kunskapsutveckling. Studien synliggör även ett behov av forskning som berör genus och kön i relation till teaterundervisning i den svenska gymnasieskolan då det i nuläget inte existerar någon.
Examinationsnivå
Student essay