• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Kvinnor hade inte byxor under vikingatiden” - En kvalitativ textanalys av läroböcker i ämnet historia utifrån ett genusperspektiv"

”Women did not wear trousers during the Viking Age” - A qualitative text analysis of textbooks in the history subject from a gender perspective"

Sammanfattning
Syftet med föreliggande studie är att belysa hur kön görs i läroböcker som används i ämnet historia utifrån ett genusperspektiv, specifikt avsnitt om vikingatiden. Studien bygger på fyra läroböcker i ämnet historia där avsnitt om vikingatiden behandlas. En kvalitativ textanalys har gjorts där innehållet i läroböckerna i form av text och bild har analyserats utifrån ett genusperspektiv. Att analysera utifrån ett genusperspektiv grundar sig i studiens syfte om att undersöka hur kön görs i de valda läroböckerna, således inkluderas båda kön; män och kvinnor samt flickor och pojkar. Resultatet visar att kön görs på flera sätt, då män och kvinnor skildras på olika sätt i olika läroböcker, i olika avsnitt. Kvinnan osynliggörs, skildras i en lägre maktposition än män, men kvinnor och män skildras även som särskilda när mäns respektive kvinnors sysslor beskrivs. De omskrivningar och handlingar som tillskrivs män och kvinnor tolkas följa de traditionella föreställningar och normer om hur kvinnor och män ska vara. Resultatet visar även att vissa läroböcker bryter mot dessa normer. Skolan har enligt läroplanen ett ansvar att motverka traditionella könsmönster. Då läroböckerna till viss mån förmedlar hur det sett ut i historien problematiseras inte dessa traditionella föreställningar och normer. Genom att ha analyserat avsnitt som behandlar vikingatiden i läroböcker i historia som används i dagens undervisning utifrån ett genusperspektiv, har jag nått en insikt om att det är mycket viktigt att lärarna tar ansvar för att problematisera innehållet och därmed att kunna motverka traditionella könsmönster. Lärare behöver ställa sig kritiska till innehållet i läroböckerna samt ta på sig genusglasögonen för att inte fortsätta förmedla traditionella könsmönster som finns än idag i den sociala och kulturella verklighet vi dagligen möter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57267
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_57267_1.pdf (466.9Kb)
Datum
2018-08-06
Författare
Edvardsson, Michelle
Nyckelord
genus, lärobok, kön, historia, undervisning, historieundervisning, androcentrism, traditionella könsmönster, textanalys, makt
Serie/rapportnr.
VT18-2930-013-L6XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV