Visa enkel post

dc.contributor.authorEdvardsson, Michelle
dc.date.accessioned2018-08-06T06:51:14Z
dc.date.available2018-08-06T06:51:14Z
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57267
dc.description.abstractSyftet med föreliggande studie är att belysa hur kön görs i läroböcker som används i ämnet historia utifrån ett genusperspektiv, specifikt avsnitt om vikingatiden. Studien bygger på fyra läroböcker i ämnet historia där avsnitt om vikingatiden behandlas. En kvalitativ textanalys har gjorts där innehållet i läroböckerna i form av text och bild har analyserats utifrån ett genusperspektiv. Att analysera utifrån ett genusperspektiv grundar sig i studiens syfte om att undersöka hur kön görs i de valda läroböckerna, således inkluderas båda kön; män och kvinnor samt flickor och pojkar. Resultatet visar att kön görs på flera sätt, då män och kvinnor skildras på olika sätt i olika läroböcker, i olika avsnitt. Kvinnan osynliggörs, skildras i en lägre maktposition än män, men kvinnor och män skildras även som särskilda när mäns respektive kvinnors sysslor beskrivs. De omskrivningar och handlingar som tillskrivs män och kvinnor tolkas följa de traditionella föreställningar och normer om hur kvinnor och män ska vara. Resultatet visar även att vissa läroböcker bryter mot dessa normer. Skolan har enligt läroplanen ett ansvar att motverka traditionella könsmönster. Då läroböckerna till viss mån förmedlar hur det sett ut i historien problematiseras inte dessa traditionella föreställningar och normer. Genom att ha analyserat avsnitt som behandlar vikingatiden i läroböcker i historia som används i dagens undervisning utifrån ett genusperspektiv, har jag nått en insikt om att det är mycket viktigt att lärarna tar ansvar för att problematisera innehållet och därmed att kunna motverka traditionella könsmönster. Lärare behöver ställa sig kritiska till innehållet i läroböckerna samt ta på sig genusglasögonen för att inte fortsätta förmedla traditionella könsmönster som finns än idag i den sociala och kulturella verklighet vi dagligen möter.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2930-013-L6XA1Asv
dc.subjectgenus, lärobok, kön, historia, undervisning, historieundervisning, androcentrism, traditionella könsmönster, textanalys, maktsv
dc.title”Kvinnor hade inte byxor under vikingatiden” - En kvalitativ textanalys av läroböcker i ämnet historia utifrån ett genusperspektiv"sv
dc.title.alternative”Women did not wear trousers during the Viking Age” - A qualitative text analysis of textbooks in the history subject from a gender perspective"sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post