Varför slutade du läsa den där boken? - En studie om elevers läsvanor I grundskolan.
Why did you stop reading that book? – A study about pupils´ reading habits in elementary school.
Abstract
Studien undersöker vad mellanstadieelever har för inställning till läsning i skolan och vilka faktorer de anser påverkar deras läsförståelse och lust att läsa. Att kunna läsa och förstå vad man läser är viktigt för att kunna ta del av samhället. Dagens informationssamhälle lägger stora krav på läsning och läsförståelse, eleverna har därmed en annan förförståelse av läsning än tidigare generationer. Undersökningens syfte är därför att kartlägga mellanstadieelevers uppfattning av-, och inställning till läsning i skolan, samt vilka faktorer de anser påverkar deras läsning i skolan. Studien använder sig av enkätmetodik och analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv, samt tidigare forskning i ämnet. Resultatet visar att eleverna är väl medvetna om vad som påverkar deras läsning, men de uppvisar osäkerhet i varför det är viktigt att läsa. De anser också att de behöver den vuxne mer erfarne läsarens stöd i alla delar av läsningen. När de läser blir de påverkade av hur intressanta böckerna är, vilket i sin tur visat sig skapa läslust. Eleverna gillar att läsa och uppfattar läsningen som lätt. Resultatet visar också att vanliga störningsmoment enligt eleverna är: klasskompisarna, klassrumsmiljön, koncentrationen och arbetsminnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-08-06Author
Fazlic, Irma
Keywords
läsmotivation, läsutveckling, grundskolan, välja bok.
Series/Report no.
VT18-2930-101-L6XA1A
Language
swe