• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför slutade du läsa den där boken? - En studie om elevers läsvanor I grundskolan.

Why did you stop reading that book? – A study about pupils´ reading habits in elementary school.

Sammanfattning
Studien undersöker vad mellanstadieelever har för inställning till läsning i skolan och vilka faktorer de anser påverkar deras läsförståelse och lust att läsa. Att kunna läsa och förstå vad man läser är viktigt för att kunna ta del av samhället. Dagens informationssamhälle lägger stora krav på läsning och läsförståelse, eleverna har därmed en annan förförståelse av läsning än tidigare generationer. Undersökningens syfte är därför att kartlägga mellanstadieelevers uppfattning av-, och inställning till läsning i skolan, samt vilka faktorer de anser påverkar deras läsning i skolan. Studien använder sig av enkätmetodik och analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv, samt tidigare forskning i ämnet. Resultatet visar att eleverna är väl medvetna om vad som påverkar deras läsning, men de uppvisar osäkerhet i varför det är viktigt att läsa. De anser också att de behöver den vuxne mer erfarne läsarens stöd i alla delar av läsningen. När de läser blir de påverkade av hur intressanta böckerna är, vilket i sin tur visat sig skapa läslust. Eleverna gillar att läsa och uppfattar läsningen som lätt. Resultatet visar också att vanliga störningsmoment enligt eleverna är: klasskompisarna, klassrumsmiljön, koncentrationen och arbetsminnet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57274
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_57274_1.pdf (7.031Mb)
Datum
2018-08-06
Författare
Fazlic, Irma
Nyckelord
läsmotivation, läsutveckling, grundskolan, välja bok.
Serie/rapportnr.
VT18-2930-101-L6XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV