• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers användning av datorspel, deras självupplevda förmåga och skolresultat i engelska. En undersökning bland elever i årskurs 5 och 6.

Student´s use of computer games, their self-assessed proficiency and school results in English. A survey among students in grade 5 and 6.

Sammanfattning
Studiens syfte har varit att undersöka elever i åldrarna 11-13 och förhållandet mellan deras användning av datorspel samt skolresultat i engelska. I samband med detta undersöks skillnaden mellan flickors och pojkars användning av datorspel samt i vilken utsträckning eleverna kommunicerar på engelska vid användning av datorspel. I studien undersöks även hur elever som spelar och de som inte spelar datorspel upplever sin förmåga att använda sig av engelska. Kvalitativa metoder med kvantitativa inslag har använts. Data samlades in från eleverna med hjälp av enkäter samt genom information från undervisande lärare. Statistiska analyser genomfördes för att beskriva data och resultat, och för att förstärka den kvalitativa analysen utifrån frågeställningarna. Resultaten visar att de som använder sig mycket av datorspel har bättre skolresultat i engelska än de elever som inte spelar lika ofta. Det kommer också fram att pojkar spelar mer än flickor och att de elever som spelar har en större tilltro till sin förmåga att använda sig av det engelska språket. Undersökningens resultat kan påverka pedagogers syn på och attityd till elevers användning av datorspel. Det kan också komma att ha en viss inverkan på hur lärare i grundskolan utformar undervisning i engelska.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57276
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_57276_1.pdf (932.2Kb)
Datum
2018-08-06
Författare
Försund, Josefine
Nyckelord
Datorspel, engelska, kunskapsnivå, självvärdering
Serie/rapportnr.
VT18-2930-018-L6XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV