Visa enkel post

dc.contributor.authorFörsund, Josefine
dc.date.accessioned2018-08-06T11:20:11Z
dc.date.available2018-08-06T11:20:11Z
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57276
dc.description.abstractStudiens syfte har varit att undersöka elever i åldrarna 11-13 och förhållandet mellan deras användning av datorspel samt skolresultat i engelska. I samband med detta undersöks skillnaden mellan flickors och pojkars användning av datorspel samt i vilken utsträckning eleverna kommunicerar på engelska vid användning av datorspel. I studien undersöks även hur elever som spelar och de som inte spelar datorspel upplever sin förmåga att använda sig av engelska. Kvalitativa metoder med kvantitativa inslag har använts. Data samlades in från eleverna med hjälp av enkäter samt genom information från undervisande lärare. Statistiska analyser genomfördes för att beskriva data och resultat, och för att förstärka den kvalitativa analysen utifrån frågeställningarna. Resultaten visar att de som använder sig mycket av datorspel har bättre skolresultat i engelska än de elever som inte spelar lika ofta. Det kommer också fram att pojkar spelar mer än flickor och att de elever som spelar har en större tilltro till sin förmåga att använda sig av det engelska språket. Undersökningens resultat kan påverka pedagogers syn på och attityd till elevers användning av datorspel. Det kan också komma att ha en viss inverkan på hur lärare i grundskolan utformar undervisning i engelska.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2930-018-L6XA1Asv
dc.subjectDatorspel, engelska, kunskapsnivå, självvärderingsv
dc.titleElevers användning av datorspel, deras självupplevda förmåga och skolresultat i engelska. En undersökning bland elever i årskurs 5 och 6.sv
dc.title.alternativeStudent´s use of computer games, their self-assessed proficiency and school results in English. A survey among students in grade 5 and 6.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post