• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers attityder till praktisk undervisning i NO.

Pupil’s attitudes toward practical work in science.

Abstract
Ett problem som finns är att få elever söker sig vidare till naturvetenskapliga utbildningar och att elevernas intresse svalnar ju äldre de blir. Om det skulle finnas möjlighet att öka och behålla elevers intresse i yngre åldrar skulle kanske problemet försvinna. Syftet med studien är att få en bild av hur elever i årskurs fem upplever den praktiska undervisningen i NO. För att svara på det används följande fråga följt av två delfrågor: ● Vilka attityder uppvisar elever i årskurs fem gentemot praktiskt arbete i NO? ○ Skiljer sig attityderna mellan könen? ○ Skiljer sig attityderna mellan första- och andraspråkselever? Ämnet är komplext då begreppet “attityd” kan ha olika betydelser. I den här studien undersöks främst den affektiva delen av attityder. Tidigare forskning har visat att pojkar har en mer positiv attityd till NO jämfört med flickor. Ofta är läromedel och NO-lektioner mer anpassade efter pojkar. Tidigare forskning visar även att lärare ofta planerar sina lektioner för att skapa ett intresse för eleverna. En attitydskala används och skapas med hjälp av enkätundersökningar. Enkäten kompletteras med observationer av eleverna under praktiska lektioner. Resultatet visar att eleverna har en positiv attityd till praktiskt arbete i NO. Ingen signifikant skillnad mellan pojkar och flickor eller elever med svenska som modersmål och elever med ett annat modersmål fanns. Däremot tyckte pojkar att praktisk undervisning var tråkigare jämfört med flickorna. Flickorna ansåg sig använda kunskaperna från den praktiska undervisningen utanför lektionen i större utsträckning än pojkarna. Om målet med undervisningen är att öka elevers intresse för NO verkar praktisk undervisning vara en god väg att gå. För att inkludera alla elever i undervisningen bör läraren fundera över interaktionen mellan lärare och elev. Även ämnesinnehållet bör tänkas igenom för att tilltala alla elever.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57279
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_57279_1.pdf (1.205Mb)
Date
2018-08-06
Author
Bondemark, Björn
Keywords
attityder, intresse, naturorienterande ämnen, NO, praktiskt arbete
Series/Report no.
VT18-2930-009-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV