• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En fjärdedel plus två fjärdedelar är lika med en hel – En innehållsanalys av felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböcker.

One forth plus two forth is equal to one whole – A content analysis of incorrect answers in fractions in mathematic textbooks.

Abstract
Det här är en kvantitativ innehållsanalys av felsvarsuppgifter i svenska matematikböcker för mellanstadiet. Felsvarsuppgifter definieras som uppgifter vilka kräver reflektion av korrektheten i det som presenteras. Syftet med undersökningen är att kartlägga felsvarsuppgifter i matematikböckerna, analysera uppgifternas karaktär samt att undersöka om felsvarsuppgifterna syftar till att utveckla förmågan att föra och följa matematiska resonemang. Frågeställningarna som undersökningen avser besvara är vilken karaktär har felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböcker för mellanstadiet och syftar felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböcker för mellanstadiet till att utveckla förmågan att föra och följa matematiska resonemang. 39 matematikböcker analyserades från sju olika matematikboksserier. De 140 felsvarsuppgifter som hittades analyseras utifrån vilka koncept uppgifterna grundas i, vilka kognitiva krav samt responstyper som uppgifterna kräver. Analysmodellen för undersökningen är kodning och dimensionerna för kodningen skapades utifrån de felsvarsuppgifter som lokaliserats samt utifrån tidigare forskning. Resultatet visar att felsvarsuppgifterna inom bråk i matematikböckerna främst grundas på konceptet likvärdighet mellan bråk, kräver det kognitiva kravet memorering och responstypen endast svar. I diskussionen förs ett resonemang om hur felsvarsuppgifterna inom bråk kan kopplas till förmågan att följa och föra matematiska resonemang och slutsatsen visar att felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböcker inte i så stor utsträckning syftar till att utveckla den förmågan. Därför kan lärare inte ta förgivet att arbete med felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböckerna utvecklar elevernas förmåga att följa och föra matematiska resonemang.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57298
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_57298_1.pdf (936.6Kb)
Date
2018-08-07
Author
Åvall, Caroline
Keywords
Innehållsanalys, kvantitativ, matematikböcker, bråk, felsvar, felsvarsuppgifter, resonemang, förmåga.
Series/Report no.
VT18-2930-053-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV