Show simple item record

dc.contributor.authorÅvall, Caroline
dc.date.accessioned2018-08-07T11:57:31Z
dc.date.available2018-08-07T11:57:31Z
dc.date.issued2018-08-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57298
dc.description.abstractDet här är en kvantitativ innehållsanalys av felsvarsuppgifter i svenska matematikböcker för mellanstadiet. Felsvarsuppgifter definieras som uppgifter vilka kräver reflektion av korrektheten i det som presenteras. Syftet med undersökningen är att kartlägga felsvarsuppgifter i matematikböckerna, analysera uppgifternas karaktär samt att undersöka om felsvarsuppgifterna syftar till att utveckla förmågan att föra och följa matematiska resonemang. Frågeställningarna som undersökningen avser besvara är vilken karaktär har felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböcker för mellanstadiet och syftar felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböcker för mellanstadiet till att utveckla förmågan att föra och följa matematiska resonemang. 39 matematikböcker analyserades från sju olika matematikboksserier. De 140 felsvarsuppgifter som hittades analyseras utifrån vilka koncept uppgifterna grundas i, vilka kognitiva krav samt responstyper som uppgifterna kräver. Analysmodellen för undersökningen är kodning och dimensionerna för kodningen skapades utifrån de felsvarsuppgifter som lokaliserats samt utifrån tidigare forskning. Resultatet visar att felsvarsuppgifterna inom bråk i matematikböckerna främst grundas på konceptet likvärdighet mellan bråk, kräver det kognitiva kravet memorering och responstypen endast svar. I diskussionen förs ett resonemang om hur felsvarsuppgifterna inom bråk kan kopplas till förmågan att följa och föra matematiska resonemang och slutsatsen visar att felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböcker inte i så stor utsträckning syftar till att utveckla den förmågan. Därför kan lärare inte ta förgivet att arbete med felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböckerna utvecklar elevernas förmåga att följa och föra matematiska resonemang.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2930-053-L6XA1Asv
dc.subjectInnehållsanalys, kvantitativ, matematikböcker, bråk, felsvar, felsvarsuppgifter, resonemang, förmåga.sv
dc.titleEn fjärdedel plus två fjärdedelar är lika med en hel – En innehållsanalys av felsvarsuppgifter inom bråk i matematikböcker.sv
dc.title.alternativeOne forth plus two forth is equal to one whole – A content analysis of incorrect answers in fractions in mathematic textbooks.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record