• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Påverkas flerspråkiga elevers resultat i matematik av språket?

Are bilingual pupils’ results in mathematics affected by the language?

Abstract
En ökad invandring i samhället leder till att de flerspråkiga eleverna skolan blir allt fler. I takt med det här visar internationella mätningar att svenska elevers resultat sjunker i alla ämnen, inklusive matematik, ett ämne som ofta anses universellt och liknande världen över. Med det här som bakgrund, samt ett eget intresse dels för matematik, dels för andraspråksundervisning, formades syftet med mitt arbete. Syftet var att undersöka hur andraspråkselever påverkas i matematik av att de har svenska som ett andraspråk, då det borde vara något som skiljer deras matematiska resultat från enspråkiga elevers resultat, i och med att resultaten sjunker i internationella mätningar. Min frågeställning blev ”Skiljer sig flerspråkiga elevers förståelse för matematikuppgifter som innehåller text kontra matematikuppgifter utan text?”. Min studie utfördes genom ett matematiktest som 76 elever med olika erfarenheter och bakgrunder genomförde. Testet bestod av fyra matematiska textuppgifter och åtta nakna matematikuppgifter och resultaten har analyserats dels kvantitativt, dels uppgift för uppgift efter likheter och skillnader i de svar eleverna har givit. Resultatet visar att de elever som uppgav en flerspråkig bakgrund eller vardag visade sämre resultat på matematiska textuppgifter än de elever som uppgav en enspråkig bakgrund eller vardag. Resultaten pekar på vikten av lärarens medvetenhet om språkets påverkan på elevernas resultat.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57303
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_57303_1.pdf (4.281Mb)
Date
2018-08-07
Author
Allerth, Johanna
Keywords
matematik, andraspråk, flerspråkiga elever, problemlösning, nakna uppgifter, textuppgifter
Series/Report no.
VT18-2930-004-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV