• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analys av läroböcker i matematik avsedda för årkurs tre. Med fokus på tal i bråkform.

An analysis of mathematic textbooks intended for the third grade.Focusing on fractions.

Abstract
Studiens övergripande syfte är att ge lärare som arbetar i grundskolans lägre årskurser en uppfattning kring innehållet i läroböcker i matematik avsedda för årskurs tre. Studien har fokuserats till att undersöka ovanstående med tal i bråkform som avgränsning. Frågeställningarna syftar till att undersöka hur läroböcker i matematik avsedda för årskurs tre framställer tal i bråkform. De syftar också till att undersöka vilka representationer- och aspekter av tal i bråkform som förekommer och dess utsträckning. Ytterligare något som undersöks utifrån frågeställningarna är om läroböckerna tillgodoser kursplanens centrala innehåll och kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs tre gällande tal i bråkform. Fyra läroböcker avsedda för årskurs tre valdes ut till studien genom dels ett bekvämlighetsurval men även genom ett målinriktat urval. De fyra läroböcker som ingår i studien är Favorit matematik 3B, Mondo matematik 3B, Mitt i prick matematik 3B och Koll på matematik 3B. För att besvara frågeställningarna har ett analysverktyg med kvalitativ ansats skapats utifrån tre nivåer; textuell, ideationell och interpersonell. Analysverktyget genererar empiri vilken ger information om lärobokens innehåll och relation till kursplanens centrala innehåll och kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs tre. Analysverktyget kompletteras med analysfrågor av kvantitativ ansats som ger svar på vilket utrymme tal i bråkform ges i läroböckerna, antal uppgifter vilka omfattar tal i bråkform samt utsträckning av aspekter- och representationer av tal i bråkform. Analysen med både analysverktyget och analysfrågorna tillämpades på varje enskild lärobok för att därefter jämföras med varandra. En komparativ design har alltså tillämpats vid presentation av resultatet. Samtliga läroböcker i studien tillgodoser kursplanens centrala innehåll och kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs tre gällande tal i bråkform, dock i varierande utsträckning både inom och mellan läroböckerna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57308
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_57308_1.pdf (2.194Mb)
Date
2018-08-08
Author
Hasler, Matilda
Keywords
Lärobok, matematik, tal i bråkform, aspekter av tal i bråkform, representationer av tal i bråkform
Series/Report no.
VT18-2930-022-L3XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV