• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teachers College Reading and Writing Project – ett inkluderande förhållningssätt

Teachers College Reading and Writing Project – an inclusive attitude

Abstract
Studiens syfte är att undersöka hur förhållningssättet Teachers College Reading and Writing Project kan stödja elever med läs-och skrivsvårigheter. Studien förväntas svara på vilka effekter vägledande samtal har på elevers självständighet samt hur samtalen kan bidra till en ökad läsutveckling. Vidare förväntas den svara på vilket sätt lär-kompisar kan bidra till inkludering för elever med läs-och skrivsvårigheter. I bakgrunden presenteras styrdokument och Salamancadeklarationen och i avsnittet begreppsförklaring klargörs centrala begrepp utifrån forskning och litteratur. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv samt ett specialpedagogiskt perspektiv där gemensamt lärande och inkludering är två centrala begrepp. Det är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. I resultatet framkommer att vägledande samtal påverkar elevers läs-och skrivutveckling positivt och bidrar till empowerment. Likaså lär-kompisar visar sig vara ett framgångsrikt koncept för att öka elevers utveckling och medverka till inkludering i klassen. Dessa olika typer av stöttning kan kopplas till skollag och läroplan vilka betonar kravet på en likvärdig utbildning där alla elever har rätt till individanpassat stöd (Skolverket, 2017b). Avslutningsvis ges förslag på vidare forskning inom Teachers College Reading and Writing Project.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57310
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_57310_1.pdf (769.7Kb)
Date
2018-08-08
Author
Bohlin, Paulina
Keywords
Empowerment, extra anpassningar, särskilt stöd, specialpedagogik, lär-kompisar, Teachers College Reading and Writing Project, inkludering.
Series/Report no.
VT18-2930-009-L3XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV