• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares metoder i engelskundervisning – en fallstudie på en svensk skola med engelskprofil

Teachers’ English teaching methods – a case study at a Swedish school with an English profile

Abstract
Trots det engelska språkets betydelse i världen har jag under lärarutbildningen observerat hur lite engelskundervisning elever i årskurs F-3 har i Sverige. Det finns dock skolor med engelskprofil där det engelska språkets roll i undervisningen är större. Fallstudien tog avstamp i denna brist på engelskundervisning i lägre årskurser och hade som syfte att undersöka hur lärare på en svensk skola med engelskprofil arbetade med andraspråket engelska för elever i förskoleklass och årskurs 1. Det undersöktes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fem lärare som arbetade i förskoleklass och årskurs 1. Knud Illeris tre dimensioner för lärande har använts för att analysera vilka språkkunskaper som eleverna fick möjlighet att utveckla genom lärarnas val av undervisningsmetoder. Eleverna kunde utveckla ett brett engelskt ordförråd, förmågan att kommunicera ett innehåll på engelska samt sin förmåga att använda och förstå engelska i olika sammanhang. Resultatet visar att lärarna dels tog in engelska i sina rutiner och arbetade med anglifiering i undervisningen på olika vis. Lärarna tematiserade även engelskundervisningen samt utformade sin undervisning med utgångspunkt i att eleverna skulle känna glädje när de arbetade med engelska i skolan
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57338
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_57338_1.pdf (324.0Kb)
Date
2018-08-13
Author
Vrigholm, Gabriella
Keywords
Engelskprofil, engelskundervisning, språkutveckling, andraspråk
Series/Report no.
V18-2930-047-L3XA1A
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV