Låt oss prata om läxor - en studie om hur lärare med olika lång yrkeserfarenhet resonerar om läxor
Let’s talk about homework - a study of how teachers with different long- term professional experience argue about homework
Sammanfattning
Det talas om samhällets ständiga utveckling och visst kan samtliga av oss vittna om samhällets framfart och progression i allmänhet. Likväl förekommer läxor som de alltid gjort, i skolans värld. Det finns inga regler angående brukandet av läxor, därav är det upp till varje lärare hur de väljer att tillämpa och utforma dem. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare resonerar om läxor i svenska och matematik och vilka möjligheter och svårigheter de ser med att använda läxor som en del av undervisningen. Studien avser också att undersöka om resonemangen skiljer sig mellan lärare med lång erfarenhet i jämförelse med de med mindre erfarenhet. Har antalet år som verksam lärare någon betydelse för hur synen på läxor ser ut? Fyra lärare deltar i djupintervjuer i studien. Två av dem är lärare med lång erfarenhet och det innebär att de varit verksamma lärare i mer än fem år. Två av deltagarna är lärare med mindre erfarenhet och det innebär att varit verksamma max fem år inom yrket. Intervjuerna spelades in och transkriberades varpå ett resultat kunde urskiljas. Av resultatet går att utläsa att lärarnas resonemang i många fall är enhetliga. Samtliga menar att läsläxa är den mest primära läxan eftersom det krävs goda läskunskaper även i resterande ämnen. En av de skillnader som förekommer är att mindre erfarna lärare ställer sig mer skeptiska till brukandet av läxor än vad de erfarna lärarna gör.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018-08-13Författare
Halldén, Lovisa
Nyckelord
läxor, lärare, erfarenhet, matematik, svenska
Serie/rapportnr.
VT18-2930-020-L3XA1A
Språk
swe